Smörgåstårta!

2012-01-24 @ 06:27:01
Jag vill göra smörgåstårta till kodys födelsedag men jag har aldrig gjort det förr och jag har inga recept! hjälp!!

Jag kommer arbeta med vanligt vitt rostbröd, det finns inte hönekaka etc här i australien.

Jag vill göra den i 2 delar, hälften skaldjur, hälften skinka.

Tyvärr finns det heller inte kräftstjärtar i australien, så jag tänkte arbeta med crabsticks (surimisticks) och räkor, dill, citron, kanske rom till garnering, gärna finhackat och i nån god röra. Finns heller inte någon räkost här (va fan!) så jag måste alltså göra recept från sctratch, snälla hjälp!

Den andra halvan tänkte jag nått i  stil med finhackad skinka, körsbärstomater, inlagd eller vanlig gurka. Finns alltså inte skinkost heller, ja detta suger och jag saknar sverige. Jag vet inte mer vad jag ska ha i, och jag avskyr leverpastej (DET finns minsann dock!!) så jag behöver hjälp!

Nån som har recept, hur mkt majonnäs ska man ha i grädden utan att det smakar illa, kan man blanda i cremefraiche med??

ALLA ideer är välkomna, och Cathrine, jag vet att du inte äter detta, men dina vänner verkar ju laga så mkt skojig mat (eller är det kanske bara sofi som bakar och jag fått för mig att alla andra är matmänniskor  med?) kan du inte fråga dom åt mig om dom har recept? Snälla?

Hoppas få svar, vill ni maila skicka till
[email protected]

Tack på förhand!
Ciao

Kommentarer

Postat av: Mamma Pia

Tack för den Suzanna, nu kommer jag att sitta hela dagen på jobbet och vara hungrig, vad gott det lät!!Tips: Sök på arla.se

2012-01-24 @ 07:36:42

Postat av: emma

Vad gott det lätt, synd bara att det är två timmar kvar tills jag ska äta lunch för nu blev jag hungrig. Kolla recept.nu eller tasteline de har grymma recept. Jag har bara gjort det en gång. Men finns inte räkost på IKEA?? Kan skicka ner en tub om du vill :)



När kommer mammsen och pappsen till er?



Kram

2012-01-24 @ 09:57:37
URL: http://emma86.spotlife.se

Postat av: Yster- som hatar smörgåstårta

http://arla.se/Default____15931.aspx?query=sm%c3%b6rg%c3%a5st%c3%a5rta

http://www.recept.nu/1.296370

http://receptfavoriter.se/matartiklar/smoergastarta-och-recept-pa-smoergastartor.html



Du får en halv miljard om du googlar..

2012-01-24 @ 13:16:35
URL: http://www.superbeb.wordpress.com

Postat av: Sofie

Hej Suss! Såhär gör jag min smörgåstårta...

Jag börjar med att göra en stor gräddmajonäs.

1 l vispgrädde vispas inte för hårt men ändå fluffigt

Majonäs efter smak, kan tänka mig att jag brukar ta typ 3 dl, du måste smaka av! Det får inte smaka för mkt majjo. Ett litet mormorsknep är att blanda ner nån matsked socker...



Fylling 1:

1 stor burk cocktailbär som du blandur ut med gräddmajjo så att det blir en smet.



Fyllning 2:

1 fpk bredbar leverpastej med gurka. Vispa denna med elvisp och sen blanda ut till en smet med gräddmajjo.



Fyllning 3:

Rökt skinka. Jag brukar köpa en bit skivspill, eller om du tar vilken rökt skinka som helst.

Purjolök. En liten bit, typ 10 cm, finhackad.

Röd paprika. Max två msk finhackad. Den ger massor med smak.

Blanda sen detta med gräddmajjo.



Spara lite av gräddmajjo så att du har till klister runt om tårtan och uppepå.

Runt om brukar jag ha ostskivor och överst finhackad isbergssallad för att täcka tårtan. SEn är det bara fantasin som säger stopp...ös på med grejer, ex ägg, räkor, dill, tomat, gurka, citron...



Jag använder mig också av formfranska som jag skär bort kanterna på och limmar ihop sidorna med lite smör så att tårtan inte faller isär...



Hoppas detta var till någon hjälp, jag kan garantera att denna är god! :)



Kram Sofie

2012-01-25 @ 07:54:10
URL: http://sofnys.bogg.se

Postat av: Sofie igen

OBS!

Fel av mig...inget socker!! Jag blandade ihop det med något annat ;p.

2012-01-25 @ 08:15:41
URL: http://sofnys.bogg.se

Postat av: Martina

Får du nån ordning på det? Såg ett recept som verkar gott:

Ingredienser:



6,0 dl Gräddfil 12% fett

700,0 gram Vitt bröd mjölk typ Hönökaka ca 3% fibrer

8,0 msk Majonnäs 80% fett

2,0 msk Purjolök

1,0 tsk dill

1,0 tsk salt

1,0 tsk svartpeppar

2,0 burk(ar) a´50 g Tonfisk i vatten konserv avrunnen



Typ bland och varva me brödet..

2012-01-25 @ 23:34:10
URL: http://fantasiee.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback