Från det ena till det andra... Till det tredje fjärde femte sjätte....

2009-04-19 @ 11:06:22

Ja då har jag fått igång min alldeles egna dator igen, så ännu en gång har man en massa å:n ä:n och ö:n, hehe, men det är svårt att pricka in dom nu när man blivit helt sjukt van vid att slå på a och o varje gång det krävs!

Har iaf kommit igång med att läsa böcker igen, gud va roligt det är, jag förstår inte alls hur jag i mitt förflutna lyckats välja bort det för att göra andra oftast helt oproduktiva aktiviteter.
Men det kommer och går antar jag.

Men har på senaste kännt att jag verkligen behöver göra något produktivt då min hjärna varit helt på autopilot i nästan ett helt år. Så nu görs det smycken här, inte så många än, men det är oxå något jag tycker om, för en gångs skull gör jag inte något bara för att bli klar, utan mer för att det ska bli så bra som möjligt.

Funderade även ett tag på att ta upp tyskan igen. Men då behöver jag nog vara riktigt uttråkad för att det ska hända.

Så istället riktar jag mig, språkmässigt, mer in på att lära Jack lite svenska.
Bä bä vita lamm börjar låta riktigt bra, han har bara lite problem med "söndagsrock" och "söndagsskor", men det kan jag ha överseende med.
Vi har precis börjat med "word of the week", jag ger honom ett svenskt ord som han måste sätta in i meningar, och till veckans slut, byta ut det engelska ordet mot det svenska helt. Den här veckans ord är "tillsammans". Än så länge har jag hört "Im gonna smash your and James's heads TILLSAMMANS!" Jaja, men ordet användes ialla fall!

Idag åkte jag och Jack till Palm Beach, hittade en mysig badplats ("lagunen" som folk verkar kalla den här) och där jäste vi i några timmar. Hann med att bada, kasta boll (för det gör man tydligen om man ska befinna sig nära vatten), äta gott medtaget fika och nästan läsa ut min bok. Har några kapitel kvar, sparar dom till imorgon. Eller kanske senare ikväll, om jag inte kan hålla mig!

Fick ledsamt sms av mamma igår, min moster Anns katt Astrid har gått bort. Hon blev 20 år. Så en tyst minut för Astrid.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Är hemskt att förlora sitt husdjur, även om man vet att det är oundvikligt :(

Annars går det ganska bra här, vi har under tiden jag varit tillbaka lyckats spara runt $5000 tydligen (jag håller INTE i pengarna här inte, väldigt uppenbart). Vi har förstårs gjort av med en hel del oxå, men till nödvändiga ting.
Jag måste ju snart lämna landet, så därför är det om ca 2 veckor Fiji som gäller för detta kärlekspar!



Jag ska FÖRSÖKA trivas :)

Hoppas på fin strand och turkos-aktivt, larvigt klart vatten!
Vi har bokat all inclusive, förutom drickat då, fått tre turer inslängda om vi vill åka, shopping resa, village tour och en halv dags snorkling, tror att det är vid någon annan ö, vet inte riktigt. Vi har ett rum med havsutsikt och med jacuzzi i rummet, låter helt godkänt!

Kan inte säga att det varit svårt att spara över huvud taget, alla pengar som har nått mig har jag bara gett Jack, alltid tagit $50 själv per vecka, för att köpa pärlor och liknande att göra smycken av. Men shoppar gör jag inte, saknar det från och till, men lyckades köpa ett par skor häromdan faktiskt, $20 dollar (kanske är typ 120 svenska kr) så ruskigt billiga, och ruskigt fina! Men annars klarar jag mig ganska bra, märker att mina pengar förr försvunnit då jag inhandlat saker jag VILL ha men inte BEHÖVER ha. Kan ibland vara kul, men det har varit för mycket sådant. Nej, det är mycket mer roligt att kunna unna sig något såhär, och för att inte tala om när man FÅR något Ujujuj, det var stora glädjetårar som täckte mina kinder när jag fick min födelsedagsklänning. Den må ha varit nersatt till $50 (runt 270 svenska) men för mig hade den lika gärna kunnat kosta 5 tusen spänn, för så stort tyckte jag att det var då!
Så jag ser nu på "less is more" mycket mer positivt!

Har de senaste dagarna saknat sverige fruktansvärt mycket, vet ju att ni har vår där hemma, är grymt avundsjuk. Jag vet att jag har det helt galet bra här väder mässigt, men svensk vår, alltså, det är inte mycket som slår det. Doften, känslorna, hoppet om en varm och härligt svensk sommar med jordgubbar och midsommar och färskpotatis och allt som hör till!
Saknar familj och vänner, och går ännu en gång igenom blandade känslor om att ha mitt liv och min blivande familj så långt ifrån mamma pappa syster (var f*n hon nu än hamnar!!) mormor mostrar farmor och alla vänner. Kan inte komma fram till någon riktigt tillfredsställande tanke, så försöker lägga ner hela processen ganska snabbt. 

Räknar med att komma till sverige 2011, senast. Är inte så svårt att spara pengar har jag märkt, (tog bara 23 år att fatta, "åh, jag ger pengarna till någon jag litar på, så finns dom där i klumpsumma när jag behöver dom!") så pengamässigt är det nog överkomligt att resa hem redan nästa år, men vi har fortfarande ett visum att spara till, sen är det alltid bra att ha en backup ifall något skulle hända. Tandläkare och doktorer är tex inte billigt att få hjälp av.

Nej, jag ser nu fram emot fiji, sen emot att ha lämnat in ansökan om partnerskaps visum så att jag kan söka riktigt välbetalt jobb (några ideer?) och sen ska det sparas hej vilt!

Blir ett långt inlägg idag, det är ju inte ofta jag skriver, men jag blev bara så glad att min dator fungerar så jag skulle nog nästan kunna skriva en hel bok, bara för att!

Hoppas alla mår bra hemma, mamma, vad händer i Kattas liv? Har inte hört något alls därifrån!

Ta hand om er,vi hörs snart igen!!!!
Många kramar!


Kommentarer

Postat av: Anonym

Åh, vad kul, äntligen lite nyblogg! Jo, visst är våren härlig i Sverige men som du säger, vädret kan du nog inte klaga på där du befinner dig! Fiji låter ju rent härligt också. Kul att du hittat både läsning och en hobby du gillar, sådant är ju nästan nödvändigt när man inte jobbar. Bra också att du lär Jack svenska, det är ju nödvändigt för framtiden, vi måste ju kunna umgås som folk!! Det känns jättebra för oss härhemma att höra dina positiva tongångar och det här året kan inte gå fort nog så att det blir dags för oss att komma och hälsa på. Pappa och jag kramar dig till tusen,KRAM!!!!!!!

2009-04-19 @ 20:47:57

Postat av: Pappa Tommy

Rolig läsning att det funkar o leva med lite framförhållning vad gäller cash, du får 1800kr lön i april alltid något! Själv är jag inne i period med utbilning ca 15 dagar borta sammanlagt, ska bli skönt när det är över så man får komma in vardagen.

Vädret har varit fint en tid så det börjar grönska lite var stans, jag har bl.a varit ute med motorcykeln och åkt lite. Speedway säsongen drar snart igång tyvärr missar jag premiären(kurs)det gillar jag inte men förhoppningsvis kan jag se det på tv. Ha det så bra/kul på Fiji låter härligt o hälsa Jack.



Hälsningar: Pappa

2009-04-19 @ 22:20:58

Postat av: Ryssan

Sicket djupt inlagg (sitter i skolan dvs inte sv bokstaver). Fasen den dar lagunen har jag missat minsann!! Tummen upp for mer cash flow framover for oss bada! Sa far vi se vart jag hamnar ;)

2009-04-20 @ 09:30:56
URL: http://catenett.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback