God gryta!

2012-05-22 @ 10:49:43
Nu när det börjar bli kallt här så är det alltid gott med en smakrik gryta, och idag gjorde jag en ny, väldigt enkel gryta. Är trött på samma smak från köttbuljongen jag brukar köra med, så jag skippade den och gjorde en "maroccansk" gryta istället!

Jag tärnade och fräste lite nötkött i 3 matskedar olja ca
finhackade ett par vitlökar o slängde i
slängde i en nypa saffran
lite chili flakes
i med vatten så det täckte allt och i med en kanelstång.
Salt och peppar.
Koka 2 timmar typ eller tills köttet är mört.
Sen hade jag i en sked honung, rörde runt och ca 1 dl grädde.
Till det åt jag couscous!

Måste säga att det blev himla gott, det är kul att laga mat med saffran, man gör det så extremt sällan! Ska bli kul att bjuda Jack på det när han kommer hem!

Vet att ni har härlig vår nu men grytan är ändå värd att prova!

Ciao

Kommentarer

Postat av: Mamma Pia

Det låter kalasgott! Ja, vi har börjat få ordning på vårvärmen nu!

2012-05-22 @ 13:15:56

Postat av: Anonym

vi har göddiga grader över 20-strecket numera och strålande sol. Man trivs faktiskt :). Grytan lämnar jag åt köttgnagarna, men kul att testa nytt antar jag.

2012-05-22 @ 21:27:13

Postat av: Ryssan

ja det var jag som skrev föregående..

2012-05-22 @ 21:27:49
URL: http://superbeb.wordpress.com

Postat av: Mamma Pia

Det framgick av ordet "köttgnagarna" Själv är jag visst något mittemellan kött och grönt...

2012-05-23 @ 07:39:30

Postat av: Martina

Och jag äter gärna kött o försöker göra mer än jag hinner, men jag har gjort en minnesanteckning så ska komma tillbaka o kolla receptet när jag handlar. Saffran är grymt gott! Dom har en creme fraiche med saffran och tomat smak här nu, åt sådan idag faktiskt :)

2012-05-23 @ 22:09:25
URL: http://fantasiee.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback