Körkortet närmar sig

2011-12-19 @ 01:16:37

När man tar körkort här så skriver man först ett test om alla lagarna och sen får man sitt tillfälliga körkort och man får börja övningsköra, man måste köra 75 timmar innan man får köra upp varav 15 timmar måste vara mörkerkörning. Man har ett år på sig att göra detta. (eller, hade jag väntat 2 veckor tills jag fyllt 25 innan jag skrev provet så hade jag bara behövt vänta 6 månader tills jag fick köra upp men men)
Igår satt jag och räknade hur många timmar jag gjort hittills, och kors i taket, jag har kört 69 timmar! Så nu behöver jag bara köra 1 timma till dagtid och 5 timmar till kvällstid så får jag köra upp! Men jag måste ändå vänta tills februari tyvärr. Man kör upp ca 5 ggr, eller tills man har klarat av alla punkter, en lektion gör man fem olika saker typ parallell parkerar, startar i backe, U-turn osv, man har ett antal punkter man ska klara, 30 tror jag.
Om man missar någon punkt, gör fel, så behöver man bara prova igen tills man klarar det. Om jag inte klarar parallell parkering med en gång så får jag öva några gånger, dom visar hur man gör, sen får man göra om! Så jag ska ta och ringa dom och fråga om jag måste vänta till feb eller om jag får börja göra det där så fort jag är klar med mina 75 timmar! Hoppas!

Jag har hittat min drömbil, en daihatsu terios, om man börjar jobba nån gång kanske man skulle spara till en sån!

Det  är en mini SUV och man får precis plats med en liten smidig barnvagn till Kody i bagaget!

Tänk bara, en vacker dag kommer även Jag ha ett körkort, då ska jag och Kody ge oss ut på så många äventyr!

 

Jag körde på expressvägen häromdan, 100 km/h och det började totalt spöregna, jag var tvungen att sakta ner för jag kunde inte se alls, vi har haft åska och stormigt senaste dagarna och då är det läskigt att köra snabbt. Läskigt att  köra över huvud taget faktiskt! Men man måste väl vänja sig vid det med, och jag har bra däck på min mazda astina!

 

Nu är det dags för mig och Kody att hoppa in i en dusch, sen har vi lite städning framför oss, kanske åker vi även lite tåg till nått shopping centra, jag har inte handlat någon julklapp till Jack än, några förslag????

 

Ha det så bra allihopa!

Ciao


Kommentarer

Postat av: Mamma Pia

Precis en sån bil vill jag också ha! Går att köra en hästtransport med! Kul med ditt körkort! Men det gäller att alltid ta det försiktigt! Ja, vad ska du köpa till Jack... svårt men känner jag dig kommer du på något jättebra sådär bara out of the blue! Ha det jättebra! KRAAAAM

2011-12-19 @ 07:46:27

Postat av: Cathrine

Annars är ju feb runt knuten, om du inte får köra upp innan dess. Tur att fickparkering inte finns på körprovet i sverige, då hade mamma aldrig fått körkort ;)

2011-12-19 @ 17:45:43

Postat av: Martina

Ja en sån bil va fräck, så kan du vara en riktigt het soccer-mom! Fast den lär väl dricka en del bensin......

2011-12-19 @ 20:24:01
URL: http://fantasiee.wordpress.com

Postat av: Mamma Pia

OK, jag kan inte säga emot Cathrine...men får man bara inte snitsen så funkar det Suzz!

2011-12-20 @ 07:38:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback